tirsdag 30. april 2013
søndag 21. april 2013
Kampen mot lokkepris
Den siste
tiden har det kommet frem flere saker i media om eiendomsmeglernes bruk av
lokkepriser.
Lokkepriser er per definisjon å legge en bolig ut for salg for en
pris som er lavere enn det du vet som megler at selger ikke vil akseptere.
Bare så det
er sagt med en gang, lokkepris er en uting, og er noe meglerbransjen tar klar avstand fra. Det er grunnen til at vi helt siden 2008 har hatt en gjeldende
Bransjenorm som regulerer dette, her kommer det klart og tydelig frem at
lokkepriser er forbudt.
Bransjenormens bestemmelse
knytting til prising er regulert i punkt 2.2.1; Prisantydning må ikke bevisst være satt lavere
enn det selger på markedsføringstidspunktet er villig til å akseptere. Den må
heller ikke settes lavere enn meglers objektive vurdering skulle tilsi.
Når det
likevel har etablert seg en ukultur i enkelte områder med bruk av lokkepris, så
kan man jo spørre seg hvorfor.
Fenomenet lokkepris dukker opp av og til, og da
gjerne i gode tider, da markedet går fort. Det er da ofte vanskelig å se
forskjellen på en lokkepris og et marked i kraftig vekst, og ukulturen biter
seg fast, uten at noen egentlig setter seg ned og bestemmer seg for at «Nå skal
vi begynne med lokkepris dere…»
Selv om
skadevirkningen av en slik praksis sannsynligvis er minimal og ukulturen er
begrenset geografisk, er dette skadelig for bransjens omdømme. Det er heller
ikke vanskelig å forstå at mange forbrukere er frustrert av å oppleve
lokkepris, og jeg håper vi i bransjen blir trodd på at vi er ganske frustrert
over at dette skjer vi også.
Med det
fokuset som nå er skapt, så er allerede mye bedring skjedd. Flere kjeder har
gjort grep internt, og målsettingen er klar; Vi har nulltoleranse mot
lokkepris!
Lokkepris er et
fenomen som er skapt gjennom dårlig rådgivning i meglerbransjen, og det er kun
et fenomen som meglerbransjen selv kan komme til livs.
Gjennom fokus og konkrete tiltak skal vi
klare det.
Abonner på:
Innlegg (Atom)